9,0
17.279 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota_Yaris_GR_Front_Hero

De nieuwe Toyota GR Yaris!

Nog krachtiger, nog leuker!

Drie jaar na de productiestart van de GR Yaris heeft Toyota de ‘hot hatch’ flink onder handen genomen om hem nog beter te maken. Er zijn dermate veel wijzigingen doorgevoerd, dat met recht mag worden gesproken over de ‘nieuwe’ GR Yaris. Hij is krachtiger, responsiever, boeiender en nóg leuker om in te rijden.

Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_rechtsvoor_unieke_hot_hatch
Unieke hot hatch

Vanaf het begin van de ontwikkeling van de Toyota GR Yaris was het duidelijk dat dit niet zomaar een hot hatchback zou worden. Deze auto kon qua techniek en design direct profiteren van de kampioenschapservaring van Toyota GAZOO Racing in het World Rally Championship (WRC). Toyota GAZOO Racing-ingenieurs, Master Drivers en race- en rallyprofessionals hebben – in de geest van voortdurende verbetering – samengewerkt om het unieke karakter van de Toyota GR Yaris als ultieme rijdersauto nog verder te verfijnen.

Verkoophit!

De Toyota GR Yaris is ontstaan uit de rallysport en stormde tijdens zijn introductie in 2020 direct naar de top van het ‘hot hatch’-segment. Sinds de lancering van het model zijn er in Europa meer dan 18.000 exemplaren van de GR Yaris verkocht. Dit was nog maar het begin, want dankzij diverse aanpassingen tilt de nieuwe Toyota GR Yaris de term rijplezier naar een nog hoger niveau.

Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_rechtsachter_verkoophit
Toyota_Yaris_GR_front_close_up_alleen_als_circuit_versie
Alleen als ‘Circuit’-versie

Het merendeel van de reeds verkochte exemplaren van de GR Yaris was de Circuit-versie, vandaar de beslissing om het nieuwe model uitsluitend in deze uitvoering te leveren. In deze ‘Circuit’-specificatie beschikt het model ook over een cooling performance pack. Dit pakket bestaat uit een extra radiator om de betrouwbaarheid bij volgas rijden te verbeteren, aanpassingen aan de luchtinlaat en een intercoolerspraymodule.

Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_linksvoor_circuit
Meer vermogen

De GR Yaris heeft een unieke aandrijflijn. In 2020 kon er zelfs gesproken worden van ‘s werelds krachtigste driecilinder productiemotor. Nu heeft deze unieke aandrijflijn nog meer te bieden: het motorvermogen is met 20 pk verhoogd en de bestuurder kan een beroep doen op 30 Nm extra koppel. Dit resulteert in een output van 206 kW (280 pk) en een koppel van maar liefst 390 Nm. Dit bewijst maar weer dat Toyota alles uit de kast heeft gehaald om de ultieme rallyauto voor op de openbare weg te creëren.

Toyota_Yaris_GR_engine_meer_vermogen
Toyota_Yaris_GR_exterieur_topshot_ook_duurzamer
Ook duurzamer

Toyota heeft ook stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat de duurzaamheid behouden blijft. Kenmerken van de nieuwe G16E-GTS-motor zijn de versterkte nokkenas, het nieuwe materiaal voor de uitlaatkleppen en een verhoging van de D-4ST-brandstofinjectiedruk. Er zijn nieuwe lichtgewicht zuigers met slijtvaste ringen gemonteerd en een nieuwe inlaatdruksensor toegevoegd.

Toyota_Yaris_GR_interieur_cockpit_wide
Nieuw: GAZOO Racing Direct Automatic Transmission

Compleet nieuw is de introductie van een achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission. Deze automatische versnellingsbak wordt optioneel aangeboden. Een handbediende iMT zesversnellingsbak is standaard. Bij de ontwikkeling van de nieuwe automaat stond de snelst mogelijke terugschakelsnelheid centraal. Het voordeel van de GAZOO Racing Direct Automatic Transmission is dat de bestuurder zich beter kan concentreren op het sturen. Daarnaast hebben diverse tests op het circuit de meerwaarde van het nieuwe systeem bewezen in de vorm van snellere rondetijden ten opzichte van de versie met de handgeschakelde versnellingsbak.

Toyota_Yaris_GR_interieur_nieuw_gazoo_racing_direct_automatic
Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_rechtsvoor_hoge_respons
Hoge respons

De automatische transmissie heeft acht in plaats van zes versnellingen, waardoor er kleinere verhoudingen zijn gerealiseerd. De automaat heeft een nieuw koppelcontrolesysteem, biedt een hoge respons en is voorzien van zeer hittebestendig materiaal in de koppeling. Een specifieke afstelling van de besturingssoftware resulteert in razendsnelle schakelacties. Een automatische transmissievloeistofkoeler is standaard aanwezig om te voldoen aan de koelvereisten. In ‘D’ sluit de voorspellende versnellingskeuzefunctie perfect aan op de intenties van de bestuurder.

Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_rechtsvoor_tussenshot
Rijmodi

De bestuurder heeft keuze uit de rijmodi: Sport, Normal en Eco. Hiermee is het karakter van de auto aan te passen voor normaal of sportief gebruik. Elke rijmodus heeft invloed op de elektrische stuurbekrachtiging, de werking van de airconditioning, de gasrespons en het instrumentendisplay van de bestuurder. Bij de modellen met de nieuwe automatische transmissie wordt ook het schakelgevoel en -programma aangepast. De bestuurder kan in de M-stand zelf bepalen wanneer het systeem opschakelt. Rijden tussen 4.900 toeren per minuut tot de ‘red line’ (7.200 toeren per minuut) levert het meeste spektakel op.

Toyota_Yaris_GR_interieur_rijmodi
Toyota_Yaris_GR_exterieur_achterkant
GR-FOUR

Net als bij de huidige versie maakt ook de nieuwe GR Yaris gebruik van elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijving, genaamd GR-FOUR. Dit systeem is speciaal voor deze auto ontwikkeld en biedt drie standen: Normal, Sport en Track. Elke stand heeft invloed op de vermogensverdeling over de voor- en achterwielen. Voor extra stijfheid van de lichtgewicht carrosserie past Toyota ongeveer 13% meer laspunten en circa 24% meer structurele lijm toe. Als gevolg hiervan zijn de gierreactie, de stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, waardoor het toch al stijf en zeer lonend chassis nog beter is geworden.

Verbeterd onderstel

Toyota heeft de lichte ophangingssystemen behouden. De nieuwe GR Yaris heeft dus MacPherson-veerpoten voor en dubbele wishbone-draagarmen achter. Maar Toyota heeft op basis van feedback van wedstrijdrijders wel verschillende verbeteringen doorgevoerd. Door extra bouten toe te voegen om de voorste schokdempers aan de carrosserie te bevestigen, worden veranderingen in uitlijning onderdrukt die kunnen optreden wanneer de bovenste bus vervormt bij rijden onder hoge belasting. De voor- en achterveren zijn ook aangepast voor optimale prestaties en een betere controle over het rijgedrag.

Toyota_Yaris_GR_exterieur_close_up_velg
Toyota_Yaris_GR_interieur_stoel
Compleet nieuwe cockpit

Een van de grootste noviteiten van de nieuwe GR Yaris is het interieur. Het GR-team nam de input van race- en rallycoureurs als inspiratie voor het herpositioneren van belangrijke bedieningselementen. De stoel is met 25 mm verlaagd en het stuur is overeenkomstig aangepast voor het vinden van de perfecte zitpositie. Aan de passagierszijde is de aflegruimte groter gemaakt, zodat er ruimte is voor het plaatsen van extra tellers of een bijrijdersmonitor. Het gezichtsveld van de bestuurder is vanaf het stuur verder verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel 50 mm lager te plaatsen. Maar daar blijft het niet bij…

Toyota_Yaris_GR_interieur_cockpit
Op de bestuurder gericht

Toyota heeft ook de positie van de achteruitkijkspiegel aangepast en het bedieningspaneel 15 graden verder naar de bestuurder toe gekanteld. Het instrumentarium omvat een nieuwe, volledig digitale combimeter van 12,3 inch met twee weergavemogelijkheden: normaal en sport, waarbij de laatste een op sportprestaties gerichte gegevensweergave biedt. Nog een uniek detail: de schakelrichting van de automatische transmissie is aangepast met het oog op competitief rijden: duwen is terugschakelen en trekken is opschakelen. Een speciaal verzoek van Master Driver en Toyota Motor Corporation-president Akio Toyoda (alias ‘Morizo’).

Toyota_Yaris_GR_interieur_versnellingspook
Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_linksvoor_design
Design nieuwe GR Yaris

Ook op het gebied van design heeft Toyota geluisterd naar de feedback van professionele en meestercoureurs. Op basis van ervaringen die zijn opgedaan tijdens autosportevenementen zijn verschillende herzieningen doorgevoerd. De basis blijft hetzelfde: de GR Yaris is een driedeurs hatchback en een doorontwikkeling van de reguliere Yaris. Elk element is herzien voor het bereiken van meer neerwaartse druk, aerodynamica en grip. De GR Yaris heeft een nieuw stalen rooster voor de onderste grille voor, een zijgrille met een grotere opening en een nieuwe split-constructie voor de onderste bumper.

Ook dit is nieuw!

Er zijn meer cosmetische aanpassingen. Aan de achterkant zorgt een opening in de onderste sierlijst ervoor dat lucht via de bodem kan ontsnappen. Dit reduceert onder meer de luchtweerstand en voert de warmte van het uitlaatsysteem beter af.  De mist- en achteruitrijlichten zijn nu geïntegreerd in de achterlichtunits. Dit beperkt het risico op schade. Het derde remlicht is verplaatst van de achterspoiler naar een lagere positie op de achterklep, zodat alle achterlichten op één lijn liggen. Door het derde remlicht te verplaatsen, kan de achterspoiler ook eenvoudiger worden aangepast.

Toyota_Yaris_GR_exterieur_achterkant_spoiler
Toyota_Yaris_GR_exterieur_driekwart_linksvoor_kleur_bekennen
Kleur bekennen

De verkoopstart van de nieuwe Toyota GR Yaris start in de zomer van 2024. Hij wordt verkrijgbaar in een nieuwe exterieurkleur, genaamd Precious Metal. Andere kleuren zijn Emotional Red, Precious Black en Platinum White Pearlescent – kleuren die verwijzen naar Toyota GAZOO Racing. Standaard beschikt de GR Yaris over Toyota Safety Sense-veiligheidssystemen van de nieuwste generatie, geïntegreerde navigatie en een digitale sleutel. De GR Yaris met automatische transmissie heeft een nog rijkere uitrusting met gesmede lichtmetalen wielen, een premium JBL-geluidssysteem en sensoren aan de achter- en zijkant.

Inschrijven Toyota nieuwsbrief Lees meer over GAZOO Racing