9,0
17.329 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-Mirai-2-1140-hero.jpg

Toyota Mirai: autopers is enthousiast

Autopers waardeert kwaliteit en rijeigenschappen

Toyota blijft pionier op gebied van waterstof. De pers heeft inmiddels uitgebreid kennis kunnen maken met de tweede generatie Mirai. Wat vonden zij van dit baanbrekende model?

In meerdere opzichten gegroeid

AutoWeek reed met de nieuwe Mirai en de eerste indruk was positief: “De vormgeving van de auto is een stuk mooier dan bij de eerste generatie. Achterin is de auto ruimer dan voorheen. Bovendien is het nu een vijfzitter in plaats van een vierzitter. Hij is aan alle kanten gegroeid: niet alleen letterlijk, maar ook in uitstraling, comfort en stilte. Het is een volwassen auto die een andere weg inslaat voor zero emission-techniek en dat is alleen maar te waarderen.”

Toyota-Mirai-1-555-In-meerdere-opzichten-gegroeid_1.jpg
Toyota-Mirai-4-555-Praktisch-en-voordelig_2.jpg

Praktisch en voordelig

Ook Autovisie ging met de Mirai op pad en ook zij zijn te spreken over de kwaliteit: “Het is een Toyota, maar er zou ook zomaar Lexus op kunnen staan.” Autovisie is ook erg te spreken over het financiële plaatje dat daarbij hoort: “De Mirai heeft een gunstige vanafprijs die slechts 65.995 euro bedraagt. Een schijntje voor een limo van bijna vijf meter lang, een 182 pk elektromotor en een beloofde actieradius van 650 kilometer.” Bovendien komt de Mirai in aanmerking voor het lage 12% bijtellingstarief en diverse andere fiscale regelingen.

Comfort en actieradius

ZERauto sluit zich bij dit alles aan en is daarnaast ook te spreken over de rijeigenschappen: “Hij rijdt heel lichtvoetig, is prettig gedempt en heeft een heel comfortabel onderstel. Stil is de auto zeker.” Ook zien ze praktische voordelen: “De actieradius is met 30 procent toegenomen naar 650 kilometer. De buitentemperatuur is minder van invloed op de range bij een auto met brandstofcel. Dat is bij een batterij-elektrische auto wel anders. Het tanken van de waterstof kost je bij een grote installatie slechts enkele minuten, net als bij een traditionele benzine- en dieselauto.”

Toyota-Mirai-5-555-Comfort-en-actieradius_3.jpg
Toyota-Mirai-7-555-Technologische-vooruitgang_4.jpg

Technologische vooruitgang

Het AD roemt de technologische vooruitgang van het model: “Niet alleen kreeg het model fraaiere proporties, in de tussenliggende tijd is de techniek die het mogelijk maakt om op waterstof te rijden vooral beduidend kleiner, efficiënter en goedkoper geworden. Vijf minuutjes tanken, zo’n 650 kilometer rijden. Dat is een behoorlijk interessante aanbieding als je het vergelijkt met een batterij-elektrische auto. De elektromotor werd twaalf procent sterker: voortaan levert de Mirai 113 kilowatt (182 pk) vermogen. Verwacht een stille en adequaat reagerende aandrijflijn: goed en soepel.”

Begeerlijk model

Ook de ANWB ziet voordelen ten opzichte van conventionele EV’s. “Tanken is bijvoorbeeld in slechts een paar minuten gebeurd. Daarnaast is de actieradius van een personenwagen op waterstof groter dan die van de meeste reguliere elektrische auto’s. Kers op de taart is het prijskaartje. Zakelijke rijders profiteren daarnaast van een gunstige bijtelling over het complete aankoopbedrag." De ANWB is ook enthousiast over de nieuwe vormgeving: “De Japanners hebben er zo’n begeerlijk model van gemaakt, dat je er graag een beetje voor wilt afzien. Alleen de aanblik van de sedan is al voldoende om praktisch ongemakweg te wuiven.”

Toyota-Mirai-2022-555_5.jpg
Meer over Mirai Inschrijven Toyota nieuwsbrief